Anabolen en Bodybuilding

Bodybuilding:
Atleten trainen om lichaamsdelen en spieren te ontwikkelen, maar in balans en harmonie. Er moeten geen “zwakke plekken” of onderontwikkelde spieren zijn. Meer nog, ze moeten een speciale trainingscyclus in voorbereiding op wedstrijden volgen, om het vetpercentage zo laag mogelijk te houden, met zo min mogelijk water retentie, om de kwaliteit van de spieren te laten zien: spiermassa, separatie en definitie. Wie meer spierdetails kan laten zien scoort hoger in een wedstrijd. Het andere onderdeel waar naar gekeken wordt, is de algemene lichaams symmetrie. Dat betekent een goede verhouding tussen schouders en armen en taille, benen, boven/onderlichaam moeten met elkaar in balans zijn.
Deze twee kwaliteiten worden getoond tijdens twee fysieke ronden waarbij in de finale de deelnemers 7 (mannen) of 5 (vrouwen) verplichte poses doen, tijdens vergelijkingen met 3 tot 5 atleten, die naar voren geroepen worden door de jury. Atleten treden op blote voeten op, in poseerslip (mannen) en bikini (vrouwen). Er zijn 8 gewichtsklassen voor mannen: 65 kg; 70 kg; 75 kg; 80 kg; 85 kg; 90 kg; 100kg en boven de 100kg en er zijn twee gewichtsklassen voor de vrouwen: 55 kg en boven 55 kg.
In vrouwen bodybuilding wordt er minder gelet op hardheid, detail en definitie van de spieren. Er wordt meer aandacht besteed aan het totale beeld van de fysiek, de spiervorm, vetpercentage (verhoudingsgewijs laag voor vrouwen, niet zo laag als bij mannen) en een aantrekkelijk presentatie op het podium.
Er is ook een ronde waarin de atleten hun fysiek kunnen tonen tijdens een 60 seconden durende vrije ronde, uitgevoerd op muziek naar hun keuze. Het is een aantrekkelijke, artistieke presentatie, waarin verplichte en niet verplichte poses en andere bewegingen uitgevoerd worden. Er zijn drie rondes. In elke ronde moet elk jurylid de deelnemers indelen op volgorde, van de eerste plaats tot de laatste plaats.

 

Anabolengids.nl

ENERCUP

ROAD 2 ENERCUP

‘’ personal trainer en co-founder van de online . Afgelopen zondag heeft hij meegedaan aan de Enercup in de klasse Mens Physiue. Dit was zijn tweede Mens physique wedstrijd. In aanloop naar de Enercup nam hij jullie mee in zijn voorbereiding.

De dag

Eindelijk was het dan zover, ik mocht het podium betreden eergisteren na 11 weken lang streng op dieet te zijn geweest en met name de laatste vijf weken waarin ik voornamelijk heb geleefd op witvis, groente, ei en basmati rijst en zoete aardappel. De dag ervoor op zaterdag was de weging en meting. Samen met mijn coach (die in bodybuilding 90+ eerste is geworden) gingen we richting Hoogeveen. Wij kozen ervoor om gewoon thuis te slapen dus snel naar huis ik ben rond 21.30 ongeveer al naar bed gegaan omdat we de volgende dag om 06.30 moesten vertrekken. Mijn laatste maaltijd voor ik ging slapen was een burger en een glaasje rode wijn. Op verzoek van anoniem moest ik iets van junkfood eten omdat ik nog best wel vlak eruitzag en ondanks dat ik vanaf vrijdag veel zoete aardappel en rijst had gegeten nog niet echt een was opgeladen. Zoals ik in het eerdere verslag ook al aangaf hadden we ervoor gekozen om zaterdag bijna geen water meer te drinken en sodium was er ook al uit vanaf donderdag.

Toen ik zondag ochtend wakker werd voelde ik me nog steeds wel vlak maar mijn buik was wel strakker dan ooit dus dat was positief en de pomp zou er toch wel inkomen. We kwamen er rond half 9 aan. Onderweg veel rijst gegeten met rozijn en dat eigenlijk de hele tijd tot aan de eerste keer dat ik op het podium ging. Spraytan heb ik laten doen om 09.30 en die was echt super goed gelukt met dank aan echt top! Om 12.30 was het dan eindelijk zo voor na veel rijst, rozijnen en rijstwafels te hebben gegeten en goed opgewarmd te zijn was het bijna tijd om het podium op te gaan. Ik voelde me goed en had een flinke pomp in me spieren en voelde me ook hard en had er vertrouwen in dat ik bij de “eerste callout” (red: een eerste schifting door de jury die hun voorkeur toont) moest kunnen komen. Er zaten een paar hele sterke kandidaten tussen  mij gelijk opviel backstage met een hele goede fysiek.

Met een line up van maar liefst 15 man werden we het podium opgeroepen, het paste net haha. Na een aantal kwart draaien en toen iedereen naar voren was geweest begon de jury met de first callout en ik zat hier gelijk tussen. Ik was hier al super blij mee en wist eigenlijk toen al dat ik zeker in de top 4 kon komen. Na de eerste ronde was het best wel lang wachten tot aan de “t-walk”(solo presentatie) en toen ik een rondje ging lopen, kwam ik heel wat mensen tegen uit de zaal en iedereen gaf hele mooie complimenten. Van iedereen kreeg ik bovendien te horen “je komt zeker in de top 3” en dat gaf een goede gevoel richting de t walk. De t walk had ik uiteindelijk rond 19.00 uur. Deze ging best aardi,g maar kon achteraf iets beter, wat meer enthousiasme volgende keer. Hierna was het weer een paar uurtjes wachten tot de prijsuitreiking. Ondertussen ging ik al wel wat meer drinken en heb ik wat lekkere snacks gehad zoals een patatje en wat sate en het was heerlijk!

2E GEWORDEN!De winnaar in mijn klasse

En toen was er de prijsuitreiking rond 22.40 we moesten met iedereen het podium op en er werd gelijk aangegeven dat alleen de top 3 door stroomt naar de B-klasse (Enercup is C-klasse). Dit was nog even spannend, maar ik had er vol vertrouwen in dat het moest gaan lukken.

Ik ben uiteindelijk 2e geworden en ben zeer tevreden hiermee omdat de nummer 1 ook gewoon echt heel goed was. Mijn doel was top 3 behalen en dat is zeker gelukt, het was een hele mooie en leerzame voorbereiding. Ik wil hierbij de jury en de organisatie van de Enercup bedanken voor het mooie evenement. Ook wil ik mijn even in het zonnetje zetten. Ik heb veel aan hem te danken en heb heel veel van hem geleerd in de afgelopen 11 weken. Ik vond het super gaaf dat ik van Fitsociety de kans heb gekregen om dit te mogen doen en dat ik mijn ervaringen met jullie heb mogen delen. Voor nu neem ik even rust en mijn planning is om deel te nemen aan de Open Rotterdamse op 19 april.

Bedankt allemaal voor het volgen van mijn verslagen! Jullie kunnen ons team blijven . Mijn maatje  en zakenpartner is namelijk nu in zijn voorbereiding voor de ironman en zal door middel van blogs zijn voorbereiding met jullie delen in de laatste weken.

6x Mr. Olympia Dorian Yates

Wie kent hem niet Dorian Yates . Hij is 6 maal Mr Olympia geweest en zal 12 en 13 december aanwezig zijn bij de SAP Cup . Er zijn twee dingen over anabolen steroiden , ja je gaat er goed van uitzien en mensen denk als snel dat je aan de anabolen zit . Maar het kan ook zijn van jaren lang hard trainen discipline en doorzettingsvermogen dat je bereikt wat ik nu hebt bereikt en Mr Olympia worden .

Dorian Yates

SAP weekend

Meer zuurstof, meer reps

Wim Hof, ooit van gehoord? Deze Nederlander doet medici versteld staan doordat hij in z’n onderbroek de Mount Everest beklimt en uren in een bak ijs zit. Langzaamaan krijgt de methode van deze man, die vooral stoelt op ademhalingstechnieken, wereldwijd bekendheid. Maar wat betekent het voor de spieropbouw?
Wim Hof is geen bodybuilder. Ook geen gymnast of atleet. Maar met zijn 56 jaar en iele lijf, balanceert hij met een hand op een rotsblok, loopt de marathon in de woestijn zonder water te drinken en laat hij een bacterie inspuiten zonder ziek te worden. En niet alleen hemzelf. Twaalf door hem getrainde mensen liepen in Polen in korte broek een besneeuwde berg op.

Read more