Bodybuilding:
Atleten trainen om lichaamsdelen en spieren te ontwikkelen, maar in balans en harmonie. Er moeten geen “zwakke plekken” of onderontwikkelde spieren zijn. Meer nog, ze moeten een speciale trainingscyclus in voorbereiding op wedstrijden volgen, om het vetpercentage zo laag mogelijk te houden, met zo min mogelijk water retentie, om de kwaliteit van de spieren te laten zien: spiermassa, separatie en definitie. Wie meer spierdetails kan laten zien scoort hoger in een wedstrijd. Het andere onderdeel waar naar gekeken wordt, is de algemene lichaams symmetrie. Dat betekent een goede verhouding tussen schouders en armen en taille, benen, boven/onderlichaam moeten met elkaar in balans zijn.
Deze twee kwaliteiten worden getoond tijdens twee fysieke ronden waarbij in de finale de deelnemers 7 (mannen) of 5 (vrouwen) verplichte poses doen, tijdens vergelijkingen met 3 tot 5 atleten, die naar voren geroepen worden door de jury. Atleten treden op blote voeten op, in poseerslip (mannen) en bikini (vrouwen). Er zijn 8 gewichtsklassen voor mannen: 65 kg; 70 kg; 75 kg; 80 kg; 85 kg; 90 kg; 100kg en boven de 100kg en er zijn twee gewichtsklassen voor de vrouwen: 55 kg en boven 55 kg.
In vrouwen bodybuilding wordt er minder gelet op hardheid, detail en definitie van de spieren. Er wordt meer aandacht besteed aan het totale beeld van de fysiek, de spiervorm, vetpercentage (verhoudingsgewijs laag voor vrouwen, niet zo laag als bij mannen) en een aantrekkelijk presentatie op het podium.
Er is ook een ronde waarin de atleten hun fysiek kunnen tonen tijdens een 60 seconden durende vrije ronde, uitgevoerd op muziek naar hun keuze. Het is een aantrekkelijke, artistieke presentatie, waarin verplichte en niet verplichte poses en andere bewegingen uitgevoerd worden. Er zijn drie rondes. In elke ronde moet elk jurylid de deelnemers indelen op volgorde, van de eerste plaats tot de laatste plaats.

 

Anabolengids.nl