Veel mensen die aan bodybuilding (willen) doen, vragen zich af of het beter is om bij hun trainingen gebruik te maken van zogenaamde vrije oefeningen of van fitnessapparatuur in de sportschool. In deze blog wordt aandacht besteed aan beide vormen van training, die allebei zo hun voordelen hebben. Het voordeel van trainen op basis van vrije oefeningen, bijvoorbeeld met losse gewichten, is dat je niet gebonden bent aan de sportschool of aan de aanschaf van dure fitnessapparatuur. Die apparaten hebben dan weer als voordeel dat ze het heel goed mogelijk maken om spiergroepen geïsoleerd te trainen.

Ben je van plan om fanatiek aan bodybuilding te gaan doen, dan is het wel noodzakelijk om minimaal een aantal attributen, zoals losse gewichten, in huis te halen. Er zijn natuurlijk wel enkele oefeningen uit te voeren waarbij je voldoende hebt aan de weerstand van je eigen lichaam. Denk bijvoorbeeld aan optrekken of opdrukken. Veel van deze basisoefeningen, waartoe ook de squat bijvoorbeeld behoort, zijn onderdeel van het programma van de bodybuilder. Het is echter niet voldoende om alleen op basis hiervan de resultaten te behalen die je wenst.

Zoals gezegd, kun je losse gewichten aanschaffen, zoals dumbbells. Wil je thuis echt fanatiek aan de slag, dan heb je een halterbank nodig, inclusief stangen en – laten we rustig beginnen – minstens 100 kg aan gewichten. Het klinkt als een flinke investering, maar in feite valt dat best mee. Met dit basismateriaal, dat je voor maximaal tweehonderd euro al kunt aanschaffen, ben je goed voorzien voor de eerste periode van bodybuilding. Bovendien is het nog altijd een stuk goedkoper dan een jaarabonnement bij de meeste sportscholen.