Wim Hof, ooit van gehoord? Deze Nederlander doet medici versteld staan doordat hij in z’n onderbroek de Mount Everest beklimt en uren in een bak ijs zit. Langzaamaan krijgt de methode van deze man, die vooral stoelt op ademhalingstechnieken, wereldwijd bekendheid. Maar wat betekent het voor de spieropbouw?
Wim Hof is geen bodybuilder. Ook geen gymnast of atleet. Maar met zijn 56 jaar en iele lijf, balanceert hij met een hand op een rotsblok, loopt de marathon in de woestijn zonder water te drinken en laat hij een bacterie inspuiten zonder ziek te worden. En niet alleen hemzelf. Twaalf door hem getrainde mensen liepen in Polen in korte broek een besneeuwde berg op.

Adrenaline
Hof zelf claimt dat zijn methode kanker kan genezen en auto-immuunziekten kan bestrijden. Dat valt nog te bezien. Wat wel wetenschappelijk is vastgesteld, is dat zijn methode mensen in staat stelt hun autonome zenuwstelsel te beïnvloeden en zelf adrenaline aan te maken. Iets dat tot voor kort voor onmogelijk werd gehouden. Professor Peter Pickkers van het Radboud UMC: “Het is heel moeilijk om zelf je adrenalinepeil te verhogen. Adrenaline wordt afgegeven door het autonome zenuwstelsel: dat wil zeggen dat je het niet vrijwillig kan beïnvloeden. Stel: je wordt beroofd. Dan schiet je hartslag naar 160 en stijgt je bloeddruk enorm, maar als iemand je vraagt om op commando je hartslag of bloeddruk te verhogen, lukt dat niet. De technieken van Wim Hof maken het mogelijk dat wel te doen. Zelfs tot adrenalinepeilen hoger dan dat van mensen die bungyjumpen.”
Meer zuurstof
Voor bodybuilders goed nieuws. Adrenaline zorgt ervoor dat je meer contractie hebt en veel meer kracht. Er stroomt meer bloed je spieren in en dus meer zuurstof. Maar hoe? De methode van Hof maakt ook gebruik van meditatietechnieken om in korte broek en onder nul een berg op te lopen. Wij richten ons meer op de ademhalingstechniek, die makkelijk is aan te leren.

De oefening
Adem dertig keer heel diep in en adem net iets minder diep uit. Adem vanuit je longen en je buik. Tot je begint te tintelen en licht wordt in je hoofd. Zodra dat gebeurt, adem je nog een keer diep in en houd je je adem in. Dit kan 2, 3 of zelfs meer minuten duren. Hoe meer je dit traint, hoe langer je kan. Zodra je voelt dat je weer moet ademen, adem je diep in en houd je dit 15 seconden vast. Daarna laat je de lucht langzaam lopen en voel je je als op een wolk. Vol van energie. Vol met zuurstof. Herhaal deze cyclus 3 of 4 keer voordat je aan je training begint, maar wees voorzichig. De methode is zo nieuw voor de sport dat er nog geen schema’s voor zijn ontwikkeld. Succes!